Finnlandinstitut in Berlin

Forrige fredag ble jeg invitert til Finlandinstituttet i Berlin for å höre mer om hvordan Finland og Tyskland jobber sammen når det gjelder utdanning, kultur og vitenskap. Og denne gangen hadde jeg definitivt en "termin". Det er alltid nyttig å se på hvordan et land presenterer seg selv i utlandet -. stoltheten og ydmykheten over det de oppfatter som ekte finsk og hvordan de har etablert seg i et land og en by som er meget multi-kulti. Det som gjorde virkelig inntrykk var den store disken av limtre - mörke og lyse tresorter som kom fra Finland og Tyskland - rett og slett vakkert.
Materialiene jeg har fått med meg, er ikke lest forelöpig, men en ting må nevnes. Den unge damen som hadde tatt imot meg, snakket et plettfritt tysk. Da jeg spurte hvor hun hadde lärt det, sa hun:  i grunnskolen og hver gang hun kunne velge tysk etter grunnskoen, hadde hun gjort det. Imponerende!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa