Hva har du funnet ut, Ruth? Mitä olet löytänyt, Ruth?

Jeg fikk dette spørsmålet i går da vi var invitert hjem til en ekte finsk familie. De var veldig interesserte i å høre hva jeg synes om den finske skolen - særlig siden de har en datter på 10 år som går på en vanlig offentlig skole. Tja, dette kom litt bardust på meg - jeg sitter jo med mange inntrykk, og noen har jeg også formulert som utkast til hypoteser, men foreløpig synes jeg det er vanskelig å dele disse førsteinntrykkene. De høres så ferdig og en smule stigmatiserende ut, og mine observasjoner er jo nettopp ikke ment å generalisere - på dette tidspunktet i hvert fall. Men jeg skjønner jo at folk spør, og jeg skal prøve å formulere noen av observasjonene fra skolen "min":

1. Atmosfæren på skolen er arbeidssom
2. Det er lite løping/roping i gangene
3. Elevene har mange pauser ute
4. Lærerne spiser sammen med elevene i kantinen
5. God tilgang på spesialpedagoger der det trengs

Og det er mellom linjene alt det spennende ligger skjult - forelöpig i hvert fall. Jeg ser i hvert fall fram til å renskrive notatene mine fra klasserommet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT på finsk

Nyt on jo lauantai!

Academill i Vaasa